חברת החשמל

 

תחנות-הכוח ברחבי הארץ

בראשית הדרך היו אלו מאות קילוואטים בלבד שיצרו בעמל רב והאירו את היישוב היהודי הקטן בארץ ישראל. היום, כשכושר ייצור החשמל במדינת ישראל גבוה פי 40,000 (!!!) כמעט - נדמה כאילו החשמל היה כאן מאז ומעולם

 

את חברת החשמל הקים פנחס רוטנברג בשנת 1923. באותה תקופה היו נפוצים בעולם דיזל גנרטורים קטנים, בעזרתם ייצרו חשמל בכמויות קטנות. תחנות-הכוח הראשונות בארץ, שהוקמו בתל אביב (1923), בחיפה (1925) ובטבריה (1925), ייצרו ביחד בקושי מגוואט אחד. קפיצת המדרגה הראשונה התרחשה בשנת 1935, כאשר בחיפה הוקמה תחנת-הכוח הקיטורית הראשונה. כושר הייצור שלה עמד אז על כ-30 מגוואט - פי 50 מכושר הייצור של תחנת הדיזל גנרטורים שהוקמה בעיר 10 שנים קודם לכן.
 
מאז הקמתה של חברת החשמל לפני למעלה מ-87 שנה, הלכו והשתכללו טכנולוגיות ייצור החשמל. לעומת דיזל גנרטורים קטנים מותקנות כיום בתחנות-הכוח טורבינות שיכולות לייצר למעלה מ-500 מגוואט כל אחת! פי כמה וכמה מאותם אמצעי ייצור ראשונים שעמדו לרשותו של רוטנברג באותן שנים רחוקות.
בעולם קיימות כיום תחנות-כוח מסוגים שונים: תחנות קיטוריות המונעות בכוח הקיטור שמסובב את להבי הטורבינות; תחנות מסוג טורבינות גז המונעות באמצעות דלק סילוני, סולר או גז טבעי ואפילו טורבינות רוח. קיימות כמובן גם תחנות-כוח גרעיניות, תחנות-כוח הידרואלקטריות, בהן מיוצר חשמל בכוח המים השוצפים בנהרות ואף תחנות המונעות בכוחה של השמש, בצורה של אנרגיה סולארית ועוד, אבל אלו אינן רלוונטיות כיום למשק החשמל בישראל.
 
לכל אורך שנותיה, מקפידה חברת החשמל לאמץ טכנולוגיות חדישות ולהימצא בחזית הטכנולוגיה הקיימת בתחומים אלה ברחבי העולם. תשתית משק החשמל בישראל מבוססת כיום על 2 טכנולוגיות עיקריות: תחנות-הכוח הקיטוריות ה"וותיקות", הפרוסות לאורך חופי הארץ וממוקמות בחיפה, חדרה, תל אביב, אשדוד ואשקלון, וממזרח להן, בתוככי הארץ - תחנות-הכוח מסוג טורבינות גז ומחזור משולב (מה שמוכר גם בשם "הקו המזרחי" או "הפנים-ארצי").
 
משק החשמל הוא נושא מרתק ואנו מקבלים פניות רבות מתלמידים שמתבקשים להכין עבודות על הנושא. למענכם, אנו מעלים לאתר מגוון חוברות ועלונים אותם הכנו כמעין "תעודות זהות" על תחנות-הכוח הראשיות בארצנו. אנו שמחים להעמיד את המידע הזה לרשותכם, לכל צורך.
קריאה מהנה!

 

Print Footer Image