חברת החשמל לישראל - לוגו
 

חברת החשמל בפירסום

שנות השישים

הפרסומות של חברת החשמל והמסרים השיווקיים שלה מהווים מראה להתפתחותו של המשק בישראל

במחצית הראשונה של שנות ה-60, עד המיתון הכלכלי שלפני מלחמת ששת הימים, התאפיין המשק הישראלי בפיתוח מהיר, בתהליכי מודרניזציה טכנולוגיים ובצריכה גוברת של חשמל.
הסיסמה הרווחת בתקופה זו בפרסומות חברת החשמל הייתה "יותר חשמל פחות עמל".
תכלית הפרסומות הייתה לגרום לציבור להשתמש יותר בחשמל לצרכים שונים כמו בישול, אפייה וחימום מים לרחצה. הפרסומות קראו לציבור לרכוש מכשירי חשמל ביתיים חדישים אשר "אינם בגדר חלום" ושהשימוש בהם "נוח, חסכוני ובריא".

פרסומי חברת החשמל השיאו עצות כיצד לייעל את המטבח המודרני וחוברות הדרכה ומתכונים לבישול באמצעות תנורי חשמל הוצאו בחסות החברה.
בתקופה זו נוצר הסמל המחייך "התקע המצדיע", שליווה את חברת החשמל במשך תקופה ארוכה.

שנות השבעים 

הפרסום "תוציא את השטקר ! המים רותחים" שקרא לחיסכון בצריכת החשמל שיקף את המציאות הכלכלית הקשה והמיתון העמוק בישראל בשנים 1966-1967 

בין מלחמת ששת הימים למלחמת יום הכיפורים היה המשק הישראלי שרוי בתקופת גאות, אולם משנת 1971 החלו לעלות מחירי הדלק בשוק העולמי בשיעור חד וחרם הנפט שהוכרז על ידי יצרניות הנפט הערביות עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים גרם לעליה תלולה יותר.
בתחילת שנות השבעים היה מחיר חבית נפט כ-3 $ ואילו בסוף העשור הגיע לכדי 40 $ לחבית.
בעקבות האמרת מחירי הדלק החליטה ממשלת ישראל על הגבלת צריכת החשמל הביתית וחברת החשמל יצאה במסע פרסום שתכליתו היתה חיסכון בצריכת החשמל.  

שנות השמונים, ליישר את הקו

תחנת הכוח הגדולה "מאור דוד" (באתר תחנות הכוח "אורות רבין") שהוקמה בשנים אלה ייצרה אנרגיה חשמלית בהיקפים שלא נודעו עד כה בישראל. אולם גם 1400 מגוואט חשמל שייצרה התחנה לא הספיקו להרוות את צימאון המשק הישראלי לחשמל.

פרסומי חברת החשמל במחצית שנות השמונים מעידים על חשש מפני מחסור אפשרי באנרגיה חשמלית בשעות מסוימות של היממה.
מודעות "צריך ליישר את הקו", "שעות השפל בחשמל הן הרווח שלך" ו-"לי איכפת כל וואט", פנו לצרכנים בבקשה לצמצם את הצריכה בעיקר בשעות השיא, בין 5 ל- 9 בערב.

בנוסף לפרסומים מודפסים, שודרה בטלוויזיה סידרת תשדירים בכיכובה של 'גברת צ'יבוטרו'  שהסבירה לקהל הצופים כיצד ניתן לחסוך בצריכת החשמל בבית. גם כאן, מטרת הפרסום היתה למנוע עומס יתר על מערכת החשמל הארצית בעיקר בעונת החורף, בשעות ובימים של ביקוש רב לחשמל. מסר החיסכון שבתשדירים כוון ישירות להקלה על פעילות חברת החשמל אך שירת בעקיפין גם את הצרכן הביתי.  

סידרת תשדירי טלוויזיה נוספת שנקראה "רוני ושטקר", בה כיכבו הילדה רוני והכלב שטקר, הופקה במטרה להעביר לציבור הצרכנים את המסר של מודעות לניצול נכון וחסכוני של מכשירי חשמל ביתיים תוך הפקת מירב התועלת מהם. 

שנות השמונים, שירות

בשנות השמונים עלתה חשיבות מיצוב החברה בתודעת הלקוחות כנותנת שירות
הדבר בא לידי ביטוי מחד בסדרת פרסומים שנחתמה בסלוגן "ברגע זה אתה מקבל שירות מחברת החשמל" ושנושאיה נשאבו מהתרחשויות יומיומיות בחיי תושבי המדינה ומאידך בפרסומים שהציפו את פתיחות חברת החשמל לביקורת.

פרסומים נוספים מיצבו את חברת החשמל כגורם מייעץ בעל אחריות לשלום הלקוחות, דוגמת "אל תיקח חשמל לידיים!".

שנות התשעים, למען הלקוח

בשנות ה- 90 חרתה חברת החשמל על דגלה את ראיית הלקוח כגורם החשוב ביותר לחברה. אמנת חברת החשמל* אשר נחתמה בשנת 1994 קובעת את זכויותיהם של לקוחות החברה ואת המחויבות של החברה כלפי לקוחותיה באשר לאספקת החשמל, לאמינות האספקה ולאיכות השירות שהם זכאים לקבל.

פרסומים כגון: "אם אנחנו מאחרים, אנחנו משלמים", "גם אם אתה גר במצפה נטופה יש לך נתיך מתוקן תוך 3 שעות גג" ו-"תודה בפעם השלישית" יידעו את לקוחות החברה על קיומה של האמנה, על רמת השירות אותה הם זכאים לקבל מחברת החשמל ועל בחירתה של החברה כנותנת השירות הציבורי הטוב ביותר בישראל.

בתקופה זו פעלה החברה לפישוט השירות באמצעות מוקדי 103 וסדרת פרסומים בישרה על כך ללקוחות, גם באמצעות "סלבריטאים" דוגמת המוזיקאי קובי אוז.

* החל מיום 15.9.06 נכנסו לתוקף אמות המידה המחייבות את החברה לשלם ללקוחות במקרה של אי עמידה בלוחות זמנים שנקבעו לגבי סוגי השירות הבאים: הזמנות חיבור חדש, הגדלת חיבור קיים, תיקון נתיך דירתי, בדיקת מתקן, טיפול בתלונות ובתלונות מטופלות בחצרי הלקוח.
אמות מידה אלה מחליפות את האמנה בין החברה ללקוחותיה, שהונהגה באופן וולנטרי על ידי החברה מאז דצמבר 1994, תוך שאיפה למתן שירות מעולה ללקוחות.

שנות התשעים: הגדלת הצריכה וחינוך לבטיחות

בשנות התשעים ניתן היה לאפשר את הגדלת הביקוש הפרטי לחשמל. מגמת הפרסומים שחינכה בעבר לחסכנות בחשמל "התהפכה" לכיוון הגדלת חיבורי החשמל, דבר המאפשר הפעלת מספר רב של מכשירי חשמל בו זמנית.
הגברת השימוש בחשמל הביאה את החברה למסקנה שחינוך לשימוש נבון בחשמל צריך להתחיל בגיל צעיר.
פרסומים רבים הופנו לילדים ולבני נוער. דמותו החביבה של הוגו יעצה כיצד יש להשתמש בחשמל בתבונה ובזהירות: "חוט חשמל קרוע הוא עניין מסוכן וגרוע" ו"הקיץ הגיע, הוגו מציע".