שלום לך

חברת החשמל
 

זה שווה לכם כסף: כך תקראו את מונה החשמל הביתי

במבט ראשון הוא נראה מאיים ומלא מספרים, אבל קריאה של מונה החשמל שלכם היא עניין פשוט שיכול לחסוך לכם לא מעט כסף – וגם לאפשר מעקב אחרי צריכת החשמל שלכם בזמן אמת. כך תעשו את זה בקלות.
עבור רבים מאיתנו, פתיחה של ארון חשמל קומתי היא פעולה די מלחיצה. אוסף של שעונים ומספרים, חוטים ופחתים – הכל נראה צפוף ומאיים. איך אנחנו אמורים להבין משהו מכל זה על חשבון החשמל שלנו?
 
ביקשנו מבת שבע ירחי, סגנית מנהל מחלקת הגביה בחברת החשמל, לעזור לנו לעשות סדר בכל השעונים והמספרים ולהסביר לנו איך עובד מונה החשמל שלנו.
 
תפקידו של המונה, מסבירה ירחי, הוא למדוד פעימות שנקלטות מהחשמל שזורם במערכת. כל פעימה נמדדת ביחידת קוט״ש – הצריכה של כל אחד מהמכשירים החשמליים בשעה כפול התעריף. נכון למרץ 2020, עומד התעריף על 52.46 אגורות (כולל מע״מ) ליחידת קוט״ש.
 
אחת לחודשיים מגיע פיזית לבניין קורא מונים של חברת החשמל, בודק את הרישום במונים ולפי הקריאה שלו נקבע החשבון. בעתיד, אגב, מתכננת החברה לעבור למודל אלקטרוני שיעביר את המדידות בזמן אמת ויחסוך את עבודת הקוראים. בחלק מהבתים בישראל כבר מותקנים מונים אלקטרוניים.
 
"אנחנו מתקינים מראש את המונה באופן שהוא נגיש לכולם", אומרת ירחי, "נגיש לנו כחברת החשמל כדי שנוכל לקרוא את המונה, ונגיש לצרכן כדי שיוכל לבדוק אותנו אם צריך".
 
המיקום של מונה החשמל תלוי בבניין בו אתם מתגוררים. דיירי בנייני דירות ימצאו אותו לרוב בארון החשמל המשותף לכל הקומה, או בקומה התחתונה של הבניין ביחד עם מוני החשמל של שאר הדיירים. בבתים פרטיים המונה יימצא לרוב בתוך הבית, בארון שמחוץ לדלת הבית או בסמוך לשער הכניסה לגינה.
 
כדי לזהות את המונה של הדירה שלנו, צריך להשוות את המספר הסידורי שכתוב עליו למספר שמופיע בחשבון החשמל שלנו.
MonimG.png

 
 

מה זה "חשבון שמבוסס על הערכה"?

לפעמים אין לקורא המונים יכולת לבצע את הקריאה בפועל (למשל בבתים מרוחקים ומבודדים שהגישה אליהם קשה, או במקרים שהמונים נמצאים בתוך בתים פרטיים שבהם לא נמצאים אנשים בזמן הביקור). במקרים כאלה יישלח אלינו חשבון חשמל על בסיס הערכה.
 
"ההערכה לא מתבצעת כמובן בשליפה מהמותן", מבהירה ירחי, "היא כוללת שני אלמנטים: שקלול ממוצע השימושים שלנו מהחשבונות הקודמים, והתאמה שלו לעונה שבה אנחנו נמצאים. בחודשי הקיץ והחורף השימוש בחשמל גדל, בגלל הצורך לחמם או לקרר את הבית ואת המים". 
 
חשבון חשמל המבוסס על הערכה יכלול בתוכו הערה אדומה על כך. ישנם מקרים שבהם דווקא בזמנים כאלה צרכנו פחות או נסענו לחו״ל, ולכן נרצה לעדכן את חברת החשמל בקריאה הנכונה. מכאן, מסבירה ירחי, יש בפנינו שתי אפשרויות.
 
"הראשונה היא שהחשבון שקיבלנו על פי ההערכה הוא פחות או יותר מה שאנחנו רגילים לשלם. חשוב לזכור שבחשבון הבא - כשתתקיים קריאת מונה פיזית - יתבצע קיזוז ולא נפסיד מזה. האפשרות השנייה היא שאנחנו רוצים לתקן את ההערכה ולמסור את מצב המונה לחברת החשמל בעצמנו".
 

שימו לב למספרים: כך תקראו את המונה

כדי לדעת לתקן בעצמנו חשבונות על בסיס הערכה, או פשוט כדי לבצע מעקב ממוקד יותר על צריכת החשמל שלנו – חשוב שנדע איך לקרוא את המספר שמופיע על המונה ומחשב את הצריכה.
 
המספר המופיע על גבי המונה כולל חמש או שש ספרות שמייצגות את הצריכה שלנו על פי יחידות קוט״ש, כשהאחרונה שבהן נמצאת מעבר לנקודה העשרונית. כך לדוגמה, אם המונה מציג את הספרות 012345, הקריאה הנוכחית עומדת על 1234.5 קוט״ש.
 
הפער בין הקריאה הקודמת – שמופיעה בחשבון החשמל הקודם – לבין הקריאה הנוכחית היא למעשה הצריכה שלנו מאז סגירת החשבון הקודם ועד היום בו בדקנו את המונה. את המספר הזה מכפילים בעלות הצריכה ומקבלים את התשלום.
 
״ניתן לעדכן את חברת החשמל בשתי דרכים״, מסבירה ירחי, ״להתקשר למוקד 103 ולהקריא את המספרים על המונה, או לצלם אותו ולשלוח אותו אלינו באמצעות אתר האינטרנט, הצ׳אט באתר או בהודעת SMS למספר 055-7000103״.
 
חשוב לזכור שמקריאת המונה ויצירת החשבון ועד למועד התשלום בפועל עוברים 20 ימים. אם התיקון לא מבוצע במהלך התקופה הזו, התיקון יבוצע בחשבון שלאחר מכן, ובכל מקרה לא יתבזבז.